woensdag 6 november 2019

Review Rovers van de Noordzee

Rovers van de Noordzee
White Goblin Games

Rovers van de Noordzee is uitgegeven door White Goblin Games. Het is een spel voor 2 tot 4 spelers vanaf 12 jaar. Je bent er ongeveer een uur mee bezig.

Het spel

In Rovers van de Noordzee kruip je in de huid van een Viking. Je probeert zoveel mogelijk indruk te maken op de hoofdman. Hiervoor zul je nederzettingen moeten overvallen en kun je in de handen vallen van Walkuren.

Op het speelbord zie je onderaan een dorp met oa een molen, een wapensmid en een zilversmid. Hier kun je goederen, geld en bemanning verzamelen. Hoger op het speelbord vind je verschillende nederzettingen die je met behulp van je bemanning gaat overvallen. Hier verzamel je goederen en overwinningspunten. Door op het wapenrustings- en Walkurenspoor hoger op te komen, wordt je sterker en krijg je extra overwinningspunten.

Iedere speler krijgt aan het begin van het spel vijf dorpelingenkaarten, waarvan je er drie mag houden. De andere twee kaarten gaan terug onderop de trekstapel. Verder krijg je twee munten, een zwarte viking en de schipkaart in jouw kleur.

De speler die aan de beurt is, kan kiezen om te gaan "werken" of "overvallen". Kies je voor "werken" dan plaats je je viking bij één van de gebouwen in het dorp waar geen andere viking staat. Er zijn drie kleuren vikingen: zwart, grijs en wit. Bij sommige gebouwen staat aangegeven dat alleen een viking van een bepaalde kleur hier geplaatst mag worden. Je plaatst je viking bij een gebouw en voert de actie uit. Daarna pak je een andere viking van een locatie en ook deze actie mag je uitvoeren.
Heb je voldoende bemanning en voorraden verzameld in het dorp? Dan kun je uitvaren om een nederzetting te overvallen. Kies je voor de optie "overvallen" voor deze beurt, dan plaats je je viking op één van de vrije plaatsen onder de te overvallen nederzetting. Overval je een haven, dan ontvang je hiervoor 1 overwinningspunt. Bij de overige nederzettingen gooi je de dobbelstenen, hierbij tel je je stand op het wapenrustingspuntenspoor en de waarde van je bemanning op. Op het speelbord staan bij de nederzetting getallen in rood en geel. Vergelijk je score met de rode cijfers. Het aantal wat je behaald, geeft het aantal overwinningspunten aan dat je krijgt voor het overvallen van deze nederzetting. Nu mag je de goederen die er liggen pakken en in je voorraad leggen. Ook de bijbehorende viking pak je om in je volgende beurt te gebruiken. De eerder geplaatste viking blijft staan tot het einde van het spel. Zit er een walkure tussen de goederen die je gepakt hebt bij de nederzetting? Voor iedere walkure leg je één van je bemanningsleden af en stijg je één plaats op het walkurenspoor.
Zo spelen alle spelers om de beurt tot:
- Er nog maar één set met buit beschikbaar is in één van de forten
- of de stapel offertegels in het dorp leeg is
- of er geen Walkuren meer op het bord liggen.
De speler die aan de beurt is als één van deze dingen gebeurt, maakt zijn of haar beurt af. Nu krijgen alle spelers nog één beurt en dan eindigt het spel.

De punten voor het Walkurenspoor, de wapenuitrusting, offertegels, ingehuurde bemanningsleden en buit in je voorraad worden bijgeteld op het scorespoor. De speler met de meeste punten wint Rovers van de Noordzee.

Onze waardering

Rovers van de Noordzee is een erg mooi spel. Het thema is goed doorgevoerd in het bord en de meeste goederen zijn van hout gemaakt. Ook de speelkaarten zijn van prima kwaliteit en helemaal in het thema. In eerste instantie verwachte ik een vrij moeilijk te doorgronden spel, omdat er zoveel te zien is op het bord en er veel spelonderdelen in de doos zitten. Maar de spelregels zijn duidelijk en overzichtelijk. Eenmaal aan het spelen blijken de regels toch niet al te ingewikkeld en ging het meteen goed. Het spelsysteem met het plaatsen van een viking en daarna weer een viking pakken voor de volgende beurt, vond ik wel heel leuk. De keuze "waar plaats ik mijn viking" en welke keuzes ga ik maken om overwinningspunten te scoren maken het spel erg tactisch. Bij het overvallen van een nederzetting gebruik je wel dobbelstenen, maar de geluksfactor is toch minimaal in dit spel.
Voor mensen die graag workerplacementspellen spelen, is dit echt een aanrader die toch weer anders is als andere workerplacements door het systeem met de vikingen.
Wat ik ook een pluspunt vind aan dit spel, is dat je invloed hebt op wanneer het spel eindigt. Dit gebeurt als de forten op één na allemaal overvallen zijn, de stapel offertetegels leeg is of alle Walkuren van het bord gepakt zijn. Hiermee kun je dus spelen, in tegenstelling tot spellen met een vastgesteld aantal rondes.

De rovers van de Noordzee is, naar onze mening, een heel leuk en kwalitatief goed spel. Een echte aanrader dus!