dinsdag 23 januari 2018

Begrippen in Magic The Gathering


Begrippen in Magic The Gathering


Wil je het spel Magic The Gathering (MTG) leren spelen? Dan merk je al snel dat je heel veel woorden tegenkomt op de kaarten en in de gesprekken met andere spelers. Voor de ervaren spelers zijn deze begrippen logisch, maar de beginnende speler ziet soms door de bomen het bos niet meer. Je leert MTG het makkelijkst door tegen ervaren spelers te spelen. De meeste spelers vinden het leuk om beginners uitleg te geven. Maar je gaat natuurlijk ook zelf op onderzoek uit, bijvoorbeeld op internet. Er zijn heel veel websites die uitleg geven. Vooral op de website van Wizards of the Coast (https://magic.wizards.com/en), de uitgever van MTG, vind je een hele duidelijke uitleg. Deze is alleen wel in het Engels. Zoek je op internet in het Nederlands naar "MTG begrippen", dan vind je helaas geen duidelijk overzicht. Daarom heb ik hieronder een lijst met begrippen voor je samengesteld. Mis je toch nog een betekenis van een woord? Laat het me weten, dan kan ik die toevoegen.
Deathtouch: Heeft een creature deathtouch, dan is de gespeelde schade genoeg om de aangevallen creature te verslaan. Het maakt niet uit hoe laag de schade is.
Double Strike: Een creature met Double Strike geeft schade in de eerste aanvalsstap (tegelijk met creatures met First Strike). Dan geeft Double Strike nogmaals schade tijdens de tweede aanvalsstap (tegelijk met gewone creatures).
Enchant: Enchant (doel) geeft aan welk doel ze kunnen betoveren. Enchant is altijd omschreven met een doel erachter (bijvoorbeel Enchant creature), wat aangeeft wat betoverd kan worden.
Equip: Equipping is iets toevoegen aan een creature. Je geeft het creature bijvoorbeeld een extra kracht.
First Strike: First strike voegt een extra stap toe aan het geven van schade tijdens een gevecht. Een creature met First strike geeft zijn schade voordat andere creatures dit doen.
Flash: Flash geeft een kaart het voordeel dat deze altijd gespeeld mag worden als je ook een instant zou kunnen spelen.
Flying: Creatures met Flying kunnen niet geblokkeerd worden door andere creatures, behalve als deze ook flying of reach hebben. Creatures met Flying kunnen andere creatures wel blokkeren, of deze nu wel of geen Flying hebben.
Haste: Creaturs met Haste kunnen direct ingezet worden in de beurt dat ze op het veld komen. In tegenstelling tot creatures zonder Haste. Zij kunnen pas in de volgende beurt ingezet worden.
Hexproof: Spells en krachten van kaarten van je tegenstander hebben geen effect op een kaart van jou met Hexproof. Kaarten met Hexproof kunnen wel schade oplopen door spells of krachten van je eigen kaarten.
Indestructable: Indestructable betekend dat een permanente kaart met deze kracht, niet kan worden vernietigd en niet dood kan gaan door dodelijke schade.
Intimidate: Een creature dat Intimidate heeft, kan alleen geblokkeerd worden door artifact creatures en met creatures met dezelfde kleur.
Landwalk: Een creature met Landwalk kan niet geblokkeerd worden, zolang de verdedigende speler land heeft van een specifiek type.
Lifelink: Als een kaart met lifelink schade geeft, krijgt de speler die de kaart in bezit heeft een aantal levens, gelijk aan het aantal schade wat hij uitdeelt.
Menace: Een creature met Menace kan alleen geblokkeerd worden door twee of meer creatures.
Protection: Een kaart met Protection, is beschermd tegen schade, toverkracht en blokkade.
Prowess: Een creature met Prowess krijgt +1/+1 tot het einde van de beurt als de speler een noncreature spell speelt.  
Reach:  Een kaart met Reach kan creatures met Flying blokkeren.
Scry: Als een kaart aangeeft "Scry X", dan mag je de bovenste X kaarten van je trekstapel (library)  bekijken. Deze kaarten mag je dan naar keuze onderop of bovenop je trekstapel terugleggen.
Shroud: Een permanente kaart met Shroud wordt niet geraakt door spells of krachten, ook niet die van jou zelf.
Trample: Trample geeft de mogelijkheid om de schade die overblijft nadat een creature deze blokkeert, deze door te geven aan de verdedigende speler.
Vigilance: Een creature met Vigilance hoeft niet getapped te worden als hij aanvalt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten