Flamme Rouge
Lautapelit
Flamme
Rouge is een tactisch wielerspel voor 2 tot 4 spelers vanaf 8 jaar. Je bent er
ongeveer 30 tot 45 minuten mee bezig.
Het
doel van het spel is om de eerste speler te zijn die één van zijn wielrenners
over de finish te gaan.
Het
spel
Aan
het begin van het spel kiezen de spelers één van de etappekaarten. Deze etappe
leg je met de parcourstegels in elkaar. De parcourstegels zijn dubbelzijdig. Er
is een vlakke kant en een kant die bijvoorbeeld berg op gaat.
Iedere
speler heeft twee wielrenners in zijn team. Een sprinter en een rouleur.
Daarnaast heeft iedere speler twee sets met genummerde kaarten (één voor iedere
wielrenner) en een spelersbord. De twee sets met kaarten worden ieder apart
geschud en op het spelersbord gelegd. In het middel van de tafel liggen nog
twee stapels met uitputtingskaarten. Eén voor de sprinters en één voor de
rouleurs. Iedereen plaatst nu zijn/haar wielrenners op de baan achter de
startlijn. Er zijn twee vakjes naast elkaar. Er kunnen dus ook maximaal twee
renners naast elkaar staan. Een derde renner komt erachter te staan. De meest
rechtse positie is de koppositie.
Een
ronde bestaat uit 3 fasen:
1.
Energie Fase: Iedere speler pakt 4 kaarten. Hiervan kies je er één uit en leg
deze gesloten naast het speelbord. De andere 3 kaarten gaan open onderop de
trekstapel. Dit doe je ook voor de andere wielrenner.
2.
Verplaatsingsfase: Alle spelers draaien nu de gekozen kaarten open. De kaarten
worden gespeeld in de volgorde waarin de wielrenners staan. De eerste wielrenner
eerst. Zo worden alle wielrenners verplaatst met het aantal vakjes wat de kaart
aangeeft.
3.
Eindfase: In de eindfase worden alle gespeelde kaarten afgelegd. Deze kaarten
zijn nu uit het spel.
Daarna
wordt er gekeken naar de slipstream. Hiervoor begin je bij de achterste
wielrenner. Is er 1 vakje over tussen het achterste groepje en de groep ervoor?
Dan wordt het achterste groepje aangesloten. Nu wordt voor deze groep ook weer
gekeken of er één vakje open is met de groep daarvoor etc. Zijn er 2 of meer
vakjes open? Dan is er geen slipstream en worden de wielrenners niet
verplaatst.
Als
laatste worden de uitputtingskaarten toegewezen. Op kop rijden kost veel
energie, dus raakt die renner uitgeput. Iedere renner die op kop rijdt, krijgt
dus een uitputtingskaart. Deze kaart met een 2 er op, wordt toegevoegd aan de
trekstapel.
Hierna
begint de volgende ronde en beginnen alle spelers weer met het pakken van vier
kaarten.
Zo
speel je door, tot er aan het eind van een ronde één of meer renners over de
finish gaan. De renner die het verste over de finish is, wint Flamme Rouge.
Onze
waardering
Flamme
Rouge is een leuk familiespel. Het is niet moeilijk uit te leggen en je bent
snel aan het spelen. Er komt wel redelijk wat tactiek bij kijken. Ga ik mijn renners
gelijk ver vooruit laten rijden? Dan loop ik alleen wel veel kans om
uitputtingskaarten te krijgen. Doe ik het in het begin wat rustiger aan? Dan
loop ik het risico geen aansluiting bij de groep te houden. Lastige keuzes dus.
Ook
voor ervaren spelers blijft het spel leuk. Omdat er verschillende etappekaarten
bij het spel zitten, is het speelbord steeds anders. Daarnaast zijn er nog een
aantal mogelijkheden om het spel uitdagender te maken met de extra regels. Zo
kun je de bergen in gaan, maar ook andere afspraken maken over de
uitputtingskaarten.
Wij
vinden Flamme Rouge zeker de moeite waard! Een must voor iedere
wielerliefhebber en fans van racespellen.
Er
is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf
uitproberen? Kom gezellig langs!
Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om
het spel te spelen? Klik hier om het spel te
bestellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten