vrijdag 14 februari 2020

Review Empires of the North


Empires of the North
White Goblin Games

White Goblin  Games komt met een nieuw spel in de serie Imperial Settlers. Empires of the North is een zelfstandig spel in de serie. Dus geen uitbreiding op Imperial Settlers.
Empires of the North is een spel voor 1 tot 4 spelers vanaf 10 jaar. Afhankelijk van het aantal spelers ben je er 45 tot 90 minuten zoet mee.



Het spel

Empires of the North is een kaartspel waarin je je eigen rijk gaat bouwen. Het doel is om aan het eind van het spel zoveel mogelijk punten te verzamelen.
In het spel vind je decks van 6 verschillende clans. Iedere clan heeft zijn eigen krachten en speelt heel verschillend. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om iedere speler een deck te laten kiezen, maar ook leuk is om ze blind uit te delen. Zo is het spel iedere keer anders voor alle spelers.
Voor de spelers die Imperial Settlers al gespeeld hebben, zullen veel onderdelen van het spel bekend voorkomen, maar gelukkig zijn er genoeg andere onderdelen in het spel die het toch weer helemaal anders maken.
Aan het begin van het spel krijgt iedere speler een deck van een clan. In ieder deck zitten drie startkaarten. Deze leg je open voor je op tafel. Ze vormen de start van je gebied. Daarnaast ontvangen alle spelers schepen, een “gebruikte arbeiders”-tegel, de goederen op de startkaarten, 2 clan speelstukken en een scorefiche.
In het midden van de tafel komt het scorespoor, het expeditiebord en de actietegels.
Het spel wordt gespeeld in rondes. Iedere ronde bestaat uit een aantal fasen:
-       Uitkijkfase
-       Actiefase
-       Expeditiefase
-       Opruimfase

In de uitkijkfase krijgen alle spelers 4 nieuwe kaarten. Deze kaarten bekijk je en je beslist of je kaarten wilt houden of niet. Voor elke kaart die je wil houden, betaal je 1 arbeider. Deze leg je op de “gebruikte arbeiders”-tegel.

In de actiefase voor je acties uit om locaties te bouwen. Om de beurt kun je een actie uitvoeren:
-       Bouw een locatie
-       Gebruik een clan-speelstuk
-       Val een tegenstander aan
-       Voor de actie van een locatie uit

Deze acties mag je net zo lang uitvoeren, in willekeurige volgorde, als je kunt. Heb je geen mogelijkheden meer? Dan kun je passen. Als je gepast hebt, mogen andere spelers je niet meer aanvallen. Hebben alle spelers gepast? Dan is de actiefase afgelopen en ga je door naar de expeditiefase. In de expeditiefase, ga je naar het expeditiebord in het midden van de tafel. Als er spelers in de actiefase gebruikt hebben gemaakt van hun clan-speelstuk(ken) op de actie “Vaar”. Met het gebruiken van deze actie mag je één van je schepen op het expeditiebord plaatsen. Op het expeditiebord zie je aan de ene kant “nabijgelegen eilanden” en aan de andere kant “verafgelegen eilanden”. Naar een nabijgelegen eiland kun je altijd varen. Wil je naar een verafgelegen eiland varen? Dan heb je voedsel nodig. Om dat te betalen, leg je een vis op je boot. Op deze eilanden vind je kaarten die je kunt plunderen of in je gebied kunt bouwen. Wil je plunderen? Dan kost dat niets extra. Je legt de kaart af en ontvangt de goederen die genoemd worden op de kaart. Wil je de kaart in je gebied bouwen? Dan betaal je daarvoor een wapenfiche. De boten worden nu afgehandeld in de volgorde dat ze op het bord geplaatst zijn.
In de opruimfase leg je al je betaalde arbeiders terug in je voorraad, je maakt al je kaarten in je gebied weer beschikbaar door ze recht te leggen. (Tab in de actiefase de kaarten die je gebruikt hebt om dit te laten zien). Je pakt de clan-speelstukken terug. Alle nog openliggende eilandkaarten worden afgelegd en er worden nieuwe kaarten neergelegd. Het startspelerfiche gaat naar de volgende speler. Als nu geen enkele speler 25 punten heeft op het scorespoor, dan begint de volgende ronde met de uitkijkfase.

Het spel eindigt als tijdens de actiefase één van de spelers 25 punten scoort. De laatste ronde gaat dan in. Aan het eind van de ronde worden de punten voor de kaarten in je rijk, overgebleven grondstoffen en goud bij je score opgeteld. De speler die nu de meeste punten heeft, wint Imperial Settlers: Empires of the North.



Onze waardering

Imperial Settlers is vanaf het moment dat het uitkwam één van mijn favoriete spellen. Ik verwachte dus veel van Empires of the North, maar hoopte tegelijk dat het ook weer niet hetzelfde zou zijn als Imperial Settlers. Dat maakt Empires of the North zeker waar. Uiteraard zijn er veel herkenbare onderdelen, zoals het bouwen van de kaarten en het nadenken over het gebruik van de beperkte goederen die je hebt om te bouwen. Maar verder heeft het spel heel veel andere punten, die ik erg leuk vind. De actietegels zijn nieuw en daar moet je echt goed over nadenken hoe je deze het beste kunt gebruiken. Omdat de actietegels random worden neergelegd, is je strategie hier elk spel ook weer anders. De verschillende decks vind ik ook erg leuk. De artwork is vrolijk en grappig. Er zijn een paar grote verschillen met Imperial Settlers: aan het eind van de ronde leg je niet al je overgebleven goederen af en krijg je je arbeiders terug. Daar staat tegenover dat je ook niet aan het begin van een nieuwe ronde goederen krijgt. Hiervoor moet je een actie gebruiken. Het leukste element vind ik, dat het spel geen vast aantal rondes heeft. Je speelt door tot een speler 25 punten heeft. Hierdoor heb je dus zelf meer invloed op hoe lang het spel duurt. 

Wat ons betreft is Empires of the North een hele mooie aanvulling op de Imperial Settlers serie en een hele dikke aanrader!

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hierom het spel te bestellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten