dinsdag 28 juni 2022

Karak

 

Karak

Geronimo

Karak is een spel voor 2 tot 5 spelers vanaf 7 jaar. Je bent er ongeveer 45 minuten zoet mee. Karak is een spel van Geronimo Games.

Het spel

In Karak ga je tegel voor tegel de catacomben onder het kasteel verkennen. De winnaar is degene die de meeste schatten weet te vinden.

Voor je begint, leg je de starttegel in het midden van de tafel. Schud alle catacombetegels en leg ze op stapels op tafel. Iedere speler krijgt een spelersbord en legt daar 5 hartjes op. Daarna pakt iedere speler blind een karakterkaart en legt deze op zijn/haar spelersbord. De bijpassende heldenfiguurtjes worden op de starttegel gezet. De speler die het hoogste gooit, mag beginnen.

In je beurt kun je mag je maximaal 4 stappen zetten met je speelfiguur. Je kunt dit doen door nieuwe tegels te ontdekken of door de bestaande gangen te lopen. Als nieuwe tegels gaat ontdekken, pak je een tegel van één van de stapels en leg je deze aan aan de tegel waar je speelfiguur op staat. Draai de tegel zo dat het pad doorloopt. Komen er andere paden bij de tegel uit of heeft de tegel meerdere aftakkingen, dan mogen deze doodlopen. Staat er op de nieuwe tegel een gang? Dan mag je je speelfiguur daar op zetten en doorgaan met ontdekken. Heeft de tegel die je aanlegt een zaal? Dan pak je uit de zak een fiche. Dit kan een monster zijn of een schat. Dit fiche leg je op de tegel. Is het een schat en heb je een sleutel op je spelersbord, dan mag je de schat gelijk houden. De sleutel leg je af. Deze is uit het spel. Heb je geen sleutel, dan blijft de schat op de tegel liggen tot iemand een sleutel heeft en de schat gaat ophalen. Staat er een monster op het fiche? Dan ga je het gevecht aan. Op het fiche zie je een getal staan. Dit is de kracht van het monster. Gooi beide dobbelstenen. Heb je een score die hoger is dan die van het monster? Dan versla je het monster. Gooi je gelijk of lager, dan kijk je op je spelersbord of je daar uitrusting hebt liggen die je helpen om de score te verhogen. Er is uitrusting die permanent blijft liggen en uitrusting die je eenmalig kunt gebruiken. Heb je nu genoeg om het monster te verslaan? Dan pak je het fiche en draai je het om. Op de achterkant vind je uitrusting, sleutels of soms zelfs een schatkist. Deze plaats je op je spelersbord. Is je spelersbord vol, dan kun je ervoor kiezen om een uitrustingsstuk die minder waard is af te leggen, of je laat het gewonnen fiche op het bord liggen. Verlies je het gevecht? Dan blijft het monster liggen. Je pion gaat een stap terug naar de tegel waar je hiervoor stond. De volgende die langs het monster komt, kan proberen het te verslaan. Je krijgt 1 schade. Draai hiervoor 1 hartje om op je spelersbord naar een doodshoofd. Naast tegels met gangen en zalen zijn er ook nog tegels met portalen. Je kunt zo makkelijk van de ene kant van de catacomben naar de andere. En geneeskrachtige bronnen. Hier kun je je verloren hartjes weer genezen.

Je beurt eindigt zodra je 4 stappen hebt gezet, of eerder als je een gevecht aangegaan bent, een schatkist hebt geopend, een voorwerp hebt opgepakt of als je op een geneeskrachtige bron komt en jezelf geneest.

Iedere held heeft eigen krachten die je in kunt zetten wanneer nodig. Dit kunnen verschillende dingen zijn die je voordeel geven tijdens een gevecht of het ontdekken van de catacomben.

Zodra iemand een mummie verslaat, komt de Vloek van Karak in het spel. De speler die de mummie verslagen heeft, mag de vloek bij een speler plaatsen. De vloek dekt de speciale krachten van de held af. Zodra iemand weer een mummie verslaat, mag die de vloek verplaatsen naar een andere speler.

Het spel eindigt als één van de spelers de draak verslaat. Deze speler krijgt de drakenschat. Deze is 1,5 punt waard. Alle andere schatten zijn 1 punt waard. Alle spelers tellen nu hun schatten. De speler met de meeste punten wint.

Onze waardering

Wij vinden Karak echt een topper! De spelregels zijn duidelijk. De artwork is erg leuk en het spel speelt heel soepel. Op de achterkant van het spelregelboek staat een heel handige samenvatting van de regels en de speciale vaardigheden van de helden. Er zit wel een vrij hoge geluksfactor in. Sowieso met het dobbelen natuurlijk, maar ook bij het trekken van de fiches. Als je aan het begin van het spel gelijk zwaardere monsters trekt, heb je het best moeilijk. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is een leuk spel voor zowel families als ervaren spelers.

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs.

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten