MTG leren spelen in
het kort
Setup:
Iedere
speler heeft een deck met Magic kaarten nodig. Daarnaast heb je een manier
nodig om je score bij te houden. Schud je kaarten en trek er 7. De speler die
begint, mag geen kaart trekken aan het begin van zijn beurt.
-
Untap fase: draai al je kaarten weer recht
-
Upkeep fase
-
Trekfase: Trek een kaart van je trekstapel
2.
Hoofdfase
-
Speel een land: Je mag een land uit je hand spelen en op tafel leggen.
-
Nu mag je creatures, sorceries en andere kaarten spelen.
-
Spreek uit dat je gaat aanvallen. Je tapt nu alle kaarten met creatures waarmee
je wil aanvallen. Alleen de creature(s) die je in de hoofdfase op tafel hebt
gelegd kunnen deze beurt nog niet aanvallen.
-
Blockfase: Je tegenspeler kan nu beslissen of en met welke van zijn creatures
hij jouw aanval wil blokkeren.
-
Aanvallende en blokkerende creatures geven elkaar schade. Hoeveel dit is, kun
je rechtsonder op de kaart zien. Het linker cijfer geeft de kracht van een
creature aan. Het rechter cijfer geeft de verdediging aan. Als een creature
minsten zoveel schade oploopt als het rechter cijfer aangeeft, is deze creature
verjaagd en gaat het naar de aflegstapel. Creatures die niet geblokt worden
geven schade aan de tegenstander. Deze schade gaat af van je levens.
In
deze tweede hoofdfase mag je een landje spelen als je dit nog niet hebt gedaan
in deze beurt. In deze fase mag je ook nog meer creatures en andere kaarten
spelen.
Creatures
met schade helen weer in deze fase. Getapte kaarten blijven getapt liggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten