Meadow
Rebel
Studio
Het spel
Voor je begint met Meadow, bereid
je het spel voor. Leg het centrale
speelbord in het midden van de tafel. Leg de routetegels binnen het bereik van
alle spelers. Leg de kaartenhouders met W, S en E in de open vakken op het centrale
speelbord. De kaartenhouder met N zet je er boven. Leg nu kaarten op het bord
vanuit de kaartenhouders zoals de pijlen aangeven. Leg het kampvuurbord klaar
met het juiste aantal spelers daarop aangegeven. Op het kampvuurbord komen de
opdrachtfiches te liggen. Iedere speler krijgt in zijn of haar kleur de
wandelfiches, bonusfiches, een routetegel en een dubbelzijdige bodemkaart.
Plaats de rondeteller op de eerste steen van het rondespoor. De speler die als
laatste door een wesp is gestoken krijgt het startspelerfiche. Iedere speler
start met 5 kaarten op hand. Deze krijg je door om de beurt een rij op het
centrale bord te kiezen. Deze 4 kaarten mag je pakken. Pak daarbij ook nog een
kaart uit de kaarthouder met N. Kies nu met welke zijde van de bodemkaart je
wil beginnen en leg deze voor je neer.
Speel je met 2 of 3 spelers,
dan speel je 6 rondes. Speel je met 4 spelers, dan speel je er 8. In je beurt
mag je één van je wandelfiches spelen. Je kunt hierbij kiezen om het puntige
deel te gebruiken op het centrale bord of het rechte deel op het kampvuurbord.
Kies je ervoor om aan het centrale bord te spelen? Schuif dan één van je
wandelfiches in een inkeping aan het bord te schuiven. Je mag nu de kaart
pakken op het bord die overeenkomt met de plaats op het bord die het
wandelfiche aangeeft. Daarnaast mag je in je beurt de kaart die je hebt gepakt
of een kaart uit je hand spelen. Op alle kaarten staat links boven een
afbeelding van een symbool. Deze symbolen heb je nodig om te zien of je een
andere kaart kunt spelen. Onder dit symbool staan kleinere symbolen afgebeeld.
Dit zijn de symbolen die je nodig hebt om deze kaart te mogen plaatsen. Je
voldoet aan de voorwaarden als de symbolen die kleiner afgebeeld staan op de te
spelen kaart, zichtbaar in je weide liggen. De kaart die je wil spelen, leg je
bovenop de kaart die gevraagd wordt in de voorwaarden. Leg de kaart er zo op
dat je de punten in de linker onder hoek kunt blijven zien. Om een nieuwe rij
te beginnen, heb je een bodemkaart hebben. Deze kaarten vind je ook op het centrale
speelbord en kun je op dezelfde manier pakken als de andere kaarten. Je mag
maximaal 10 bodemkaarten in je weide hebben liggen. Op deze manier bouw je je
weide op. Naast kaarten in je weide, kun je ook op deze manier kaarten in je
Omgeving bouwen. Ook deze kaarten kun je vinden op het centrale bord en op
dezelfde manier bouwen als in de weide.
Je kunt er in je beurt ook voor
kiezen om de rechte zijde van je wandelfiche te gebruiken. Om dit te doen, leg
je je wandelfiche in een inkeping aan het kampvuurbord en voer je de actie op
het wandelfiche uit. Dit kan zijn: Neem een kaart naar keuze van het centrale
bord, neem 2 routetegels, bekijk de bovenste 3 kaarten van één van de
trekstapels. Kies er 1 uit en neem die op hand. De andere 2 kaarten leg je
onderop de trekstapel. Of kies voor speel 1 of 2 kaarten in je weide of
omgeving. Bij de eerste 3 opties mag je deze beurt geen kaart spelen. Je laatste
wandelfiche heeft een vraagteken. Leg je deze bij het kampvuurbord, dan mag je
1 van de eerder genoemde acties kiezen. Op het kampvuurbord liggen ook nog de
opdrachtfiches. Heb je een wandelfiche aan het kampvuurbord gelegd en voldoe je
aan de opdrachtfiches? Dan mag je hier een bonusfiche leggen. Als laatste optie
in je beurt, kun je je wandelfiche ook op een bankje neerleggen op het
kampvuurbord. Je mag hiermee een kaart uit je hand in je weide of omgeving
spelen.
De ronde eindigt als iedereen
al zijn of haar wandelfiches heeft gespeeld. Iedereen neemt nu zijn of haar
wandelfiches terug. De rondeteller gaat naar de volgende steen en de
startspelerfiche gaat naar de volgende speler. Halverwege het spel, als de
rondeteller over de zandloper springt, worden alle kaarten op het centrale bord
onderop de desbetreffende trekstapels gelegd. De kaartenhouder met S haal je
weg en vervang je door N. Vul nu het bord opnieuw met kaarten en begin aan de
volgende ronde.
Het spel is afgelopen als je
met 2 of 3 spelers 6 ronden hebt gespeeld en met 4 spelers 8. Tel nu de punten
op de kaarten in je weide en omgeving. Tel hier de punten van je geplaatste
bonusfiches bij op. De speler die nu de meeste punten heeft, wint Meadow.
Onze waardering
Wat is Meadow een heerlijk
spel! Het wordt vaak vergeleken met Everdell. Qua spelsysteem speelt het echter
heel anders. De artwork komt wel wat overeen, dus daar snap ik de vergelijking.
Het is ook ongeveer even moeilijk of makkelijk. (Net hoe je het ziet).
Persoonlijk vind ik Meadow leuker. Al blijft Everdell natuurlijk ook een
geweldig leuk spel.
Het spel is erg mooi gemaakt.
De artwork en de kwaliteit van het spelmateriaal zijn erg mooi. De spelregels
zijn niet moeilijk te leren. Achterop de spelregels staat een handige
samenvatting die je in het eerste spel er bij kunt houden. Om een zo hoog
mogelijke score te halen, moet je je hersenen wel lekker laten kraken. Je zit steeds
vooruit te denken: welke kaarten moet ik pakken en spelen om een bepaalde kaart
met meer punten te kunnen spelen. Of welke acties moet ik daarvoor gebruiken.
Wat ons betreft is Meadow echt
een topper!
Er is een demoversie van dit
spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig
langs.
Heb je na het lezen van deze
review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten