Khora
White
Goblin Games
Het spel
Voor je begint, zet iedere
speler voor zichzelf zijn of haar stadsbord op. In het midden van de tafel komt
het speelbord. Hier zetten alle spelers markeerstenen op en worden de
kennisfiches geplaatst. In de spelregels staat heel overzichtelijk beschreven
wat iedereen krijgt.
Op ieders stadsbord staat aan
de rechterkant een duidelijk overzicht van het verloop van een ronde. Onderaan
het bord vind je wat je met filosofiefiches kunt doen en wanneer.
Een ronde bestaat uit 7 fasen
(A tm G):
A.
Aankondiging gebeurtenis: Naast het speelbord
heb je voor het spel het gebeurtenissendeck samengesteld. Dit is dus iedere
keer anders. Draai de bovenste kaart om en lees deze voor. Het effect komt aan
het einde van de ronde aan de orde, maar zo kun je er al rekening mee houden.
B.
Belasting: Nu ontvangt iedereen drachmen gelijk
aan het niveau waarop je staat op het belastingspoor op het speelbord.
C.
Dobbelstenen: Iedere speler begint met 2
dobbelstenen. Later in het spel kun je er nog een extra dobbelsteen bij
verdienen. Iedereen gooit de dobbelstenen. De speler die het laagste gooit is
deze ronde de startspeler. Iedereen mag nu acties kiezen bij zijn/haar
dobbelstenen. Je hebt 7 actietegels, genummerd 0 tm 6. Je kunt een dobbelsteen toewijzen
aan een tegel met een nummer gelijk aan de worp of lager. Je kunt elke actietegel
maar 1x gebruiken. Draai de gekozen acties open. Als je toch een actietegel wil
spelen die hoger is als de dobbelsteen, betaal je het verschil door je markeersteen
op het bevolkingsspoor omlaag te zetten. Als je dit niet kunt, kun je de tegel
niet spelen.
D.
Actie: In de actiefasen worden de gekozen
actietegels gespeeld van laag naar hoog. Dit kan iedereen tegelijk doen,
behalve bij de legeractie moet je de beurtvolgorde aanhouden.
E.
Voortgang: In deze fase mag iedereen een stap
vooruit op een van de voortgangssporen op ieders stadsbord. Als je dit kunt
betalen.
F.
Afwikkeling gebeurtenis: Nu pak je de
gebeurteniskaart van A erbij en wikkel je deze af.
G.
Prestatie: Op het speelbord zijn 5 prestatievelden
afgebeeld. Bekijk nu of iemand 1 van deze prestaties heeft gehaald. Zo ja, dan
mag deze speler zijn of haar fiche hier op leggen en kiezen of hij/zij een stap
vooruit gaat op het belastingspoor of op het aanzien spoor. Zijn er meerdere
personen die in deze ronde een prestatie hebben gehaald, dan mogen al deze
spelers hun fichte neerleggen en mag elk van hen een stap vooruit op het
belastingspoor.
Hiermee is de ronde afgelopen
en begint de volgende ronde weer bij A. Na 9 rondes is het spel afgelopen.
Tijdens de dobbelfase kies je
uit welke acties je wil spelen. Deze zijn:
-
Filosofie: Ontvang 1 filosofiefiche
-
Cultuur: Ontvang punten gelijk aan niveau van het
cultuurspoor.
-
Wetgeving: Verzet je fiche op het
bevolkingsspoor 3 omhoog. Je mag nu 2 politiekkaarten pakken en er 1 van
uitkiezen en op hand nemen.
-
Handel: Ontvang 1 drachme meer dan je op je
economiespoor staat. Je mag nu 1 kennisfiche kopen voor 5 drachme uit de
algemene voorraad.
-
Leger: Ontvang legertroepen gelijk aan je leger
niveau. Je mag nu een verovering doen op rechterdeel van het speelbord.
Daarvoor kijk je hoeveel legertroepen je hebt. Je kunt nu een fiche pakken van
het speelbord met maximaal dat aantal legertroepen in de kosten. Op het
speelbord zie je onder het aantal legertroepen dat je nodig hebt, staan hoeveel
legertroepen je kwijtraakt als je dit fiche pakt. Onder het fiche staat
aangegeven wat je verder als beloning krijgt.
-
Politiek: Speel een politiek kaart. Links
bovenaan de kaart zie je de eventuele kosten voor de kaart. Rechts bovenaan zie
je welke kennisfiches je moet hebben om de kaart te mogen spelen.
-
Ontwikkeling: Met deze actie kun je een stap
omhoog op je stadstegel links in je stadsbord. Hiervoor heb je meestal ook een bepaald
aantal kennisfiches nodig om dit te mogen doen.
Na de 9e ronde kijkt
iedere speler of hij/zij nog punten krijgt voor:
-
Ontgrendelde ontwikkelingen op je stadstegel
-
Effecten op gespeelde politiekkaarten.
-
Punten gelijk aan het niveau op je aanzien
spoor x het aantal kennisfiches met een lauwerkrans.
Deze punten tel je op bij de
punten op het puntenspoor. De speler met de meeste punten wint Khora.
In eerste instantie lijkt
Khora een vrij ingewikkeld spel, met al die fiches en sporen, maar dat valt
alles mee als je eenmaal aan het spelen bent. Volg het overzicht van stappen op
je stadsbord en het gaat al vrij snel vanzelf. Het aantal acties waar je uit
kunt kiezen is beperkt, dus het is vooral het leren wat voor jou de beste
acties zijn om te kiezen. Alle gebruikte tekens zijn duidelijk en komen op alle
plaatsen waar dat nodig is terug. Het thema is mooi doorgevoerd en het spel
speelt al snel heel soepel. Het speelmateriaal is van prima kwaliteit. Wat ons
betreft dus een echte aanrader.
Er is een demoversie van dit
spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig
langs.
Heb je na het lezen van deze
review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten