Machi
Koro 2: Polis
White
Goblin Games
Het spel
In Machi Koro 2: Polis ga je
je eigen stad bouwen. Deze komt vol met gebouwen en bezienswaardigheden.
Er komen 3 aparte stapels op
tafel te liggen: gebouwen met waarde 1 – 6, gebouwen met waarde 7 – 12 en
bezienswaardigheden. Schud alle 3 de stapels apart. Draai van elke stapel 1
voor 1 kaarten om. Deze leg je naast de trekstapel. Kaarten die hetzelfde zijn
leg je op elkaar. Verschillende naast elkaar. Je gaat zo door tot je per trekstapel
5 verschillende kaarten hebt liggen. In totaal dus 15 open kaarten. Iedere
speler krijgt 5 munten.
Om de beurt ga je nu je
startgebouwen kopen. Iedere speler mag er maximaal 3 kopen. Je betaald de
kosten die vermeld staan op de kaart. De gekochte kaart leg je voor je neer in
je stad. Liggen er door jouw aankoop geen 5 verschillende kaarten meer in de
rij? Trek dan weer kaarten van de trekstapel tot dit weer wel het geval is.
Als iedereen zijn/haar
startgebouwen heeft, begint de startspeler met dobbelen. Je mag kiezen of je
met 1 of 2 dobbelstenen gooit. Iedereen kijkt nu of hij/zij gebouwen heeft met
het gegooide getal en voert de actie uit. Er zijn 4 verschillende gebouwen:
-
Blauwe gebouwen geven inkomsten ongeacht wiens
beurt het is.
-
Groene gebouwen geven inkomsten in je eigen
beurt.
-
Rode gebouwen: de speler die gegooid heeft moet
de andere spelers betalen.
-
Paarse gebouwen: de andere spelers moeten jou
betalen als het jouw beurt is.
Soms activeren meerdere
kleuren gebouwen tegelijk. Dan gaat de kleurvolgorde in: eerst rood, dan volgen
blauw, groen, paars en oranje.
Heeft de actieve speler nu
genoeg geld, dan kan hij/zij een gebouw of bezienswaardigheid kopen. De prijs
staat aangegeven op de kaart. Bij bezienswaardigheden zie je meestal 3 bedragen
staan. Heb je nog geen bezienswaardigheden, dan betaal je het meest linkse
bedrag. Heb je er al 1, dan betaal je het middelste bedrag en is dit je 3e
bezienswaardigheid, dan betaal je het meest rechtse bedrag. Koop je een gebouw
of bezienswaardigheid, dan vul je het aanbod steeds aan tot er weer 5 verschillende
kaarten in de rij liggen.
Als een speler zijn/haar 3e
bezienswaardigheid bouwt, is het spel direct afgelopen en wint deze speler
Machi Koro 2: Polis.
Onze waardering
Machi Koro was altijd al een
populair spel. Machi Koro 2 zal volgens ons minstens net zo populair worden. De
eenvoud en soepele manier van spelen zijn hetzelfde gebleven, maar de variatie
in gebouwen en bezienswaardigheden is groter geworden. In Machi Koro liggen
alle beschikbare gebouwen al open en zijn te koop. In Machi Koro 2 is het
aantal gebouwen veel uitgebreider, maar liggen er maar 5 per soort open en zijn dus beschikbaar. Zeker
de bezienswaardigheden zijn veel leuker nu. Waren er eerst maar 4 verschillende
gebouwen en wist iedereen na een paar keer spelen welk gebouw je als eerst moet
bouwen, nu is het aanbod veel uitgebreider. Je zult dus je strategie aan moeten
passen op de beschikbare bezienswaardigheden in het aanbod. Wat ons betreft
voegt dit zeker veel plezier toe aan het spel.
Een heel klein minpuntje: De
spelregels zijn duidelijk opgesteld. Ik wilde alleen even opzoeken wat er
precies stond over wanneer het spel is afgelopen. Hier heb ik hard naar moeten
zoeken. Je verwacht dat dit onder een apart kopje genoemd staat of aan het
einde van de spelregels. Dat was in dit geval niet zo. Het staat in 1 regeltje ergens
midden in de spelregels. Gelukkig is deze regel heel eenvoudig😊
Machi Koro 2: Polis is een
aanrader voor zowel families die graag een spelletje spelen als ervaren spelers
die even een makkelijker spel tussendoor willen spelen.
Er is een demoversie van dit
spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig
langs.
Heb je na het lezen van deze
review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten