zaterdag 10 juni 2017

Review Cartagena van White Goblin Games

Review Cartagena van White Goblin Games

Het spel

Cartagena is een spel voor 2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar. Je bent er ongeveer 45 minuten mee bezig. Het spel is uitgegeven door White Goblin Games.

In 1672 ontsnapte een groep piraten uit de gevangenis van Cartagena door een onderaardse gang die hen naar het strand leidde. Daar lag een sloep voor hen klaar, waarmee zij naar het eiland Tortuga voeren. Eenmaal aangekomen volgden zij een geheim pad door de dichte jungle om uiteindelijk aan te komen in een veilige baai.

White Goblin Games heeft dit spel opnieuw uitgegeven. Speelde je in de oude uitgave alleen de ontsnapping van de piraten na. Nu kun je het spel uitbreiden met de tocht door de jungle op het eiland Tortuga en is het spel nog op diverse manieren uit te breiden.

Het spel begint met het samenstellen van de gang op Cartagena en het geheime pad op Tortuga. Wil je alleen de ontsnapping naspelen? Dan kun je een gang maken van wel 8 borden. Wil je zowel de ontsnapping spelen als het geheime pad op Tortuga? Verdeel dan de borden in twee groepen. Je kunt ervoor kiezen om beide samen te stellen uit 4 borden, maar een andere verdeling is ook mogelijk. Iedere speler krijgt 6 piraten in zijn/haar kleur. Aan jou de taak om deze 6 piraten zo snel mogelijk te laten ontsnappen uit de gevangenis op Cartagena. Dit doe je doormiddel van het spelen van kaarten met daarop de afbeeldingen die ook op het speelbord te vinden zijn. Per beurt mag je 1 tot 3 acties uitvoeren. Je hebt de keuze uit een kaart spelen of nieuwe kaarten verdienen. Wanneer je een kaart speelt, mag je een piraat verplaatsen naar het eerstvolgende vrije plaatje dat overeenkomt met de gespeelde kaart. Als je nieuwe kaarten wil verdienen, doe je dit door één van je piraten terug te zetten naar de eerste piraat (of piraten) die achter je staan. Het aantal piraten dat daar staat, is gelijk aan het aantal kaarten dat je mag pakken.

Wanneer je ook het geheime pad op Tortuga speelt, moet je ervoor zorgen dat al jouw piraten met de boot overvaren naar het eiland. Daar aangekomen, vervolg je je weg om ervoor te zorgen dat jouw 6 piraten als eerste allemaal het einde van het geheime pad bereiken.

Naast de uitbreiding met eiland Tortuga zijn er nog een aantal varianten die je kunt spelen (of allemaal natuurlijk).

Morgan-variant: In deze variant help je je vrienden. En daarmee ook jezelf. In plaat van een piraat van jezelf achteruit te verplaatsen om nieuwe kaarten te ontvangen, verplaats je nu een piraat van een andere speler vooruit en krijg je nieuwe kaarten.

Schurken-variant: In deze variant mag je maximaal 7 kaarten op handen hebben. Wanneer er een kaart met een donkere achtergrond gespeeld wordt, moet je alle kaarten die je meer in je handen hebt afleggen.

Zwarte magie-variant: Door het roepen van “zwarte magie” roep je de speciale kracht op van je kaarten. De verschillende kaarten hebben nu ook verschillende krachten, zoals het verkrijgen van extra kaarten. Bovendien zijn er acht schatkist-fiches. Wanneer je op een schatkist komt, mag je dit fiche omdraaien. Hier kunnen extra kaarten inzitten, maar ook een slang. De piraat schrikt hier zo erg van dat hij terug vlucht naar het eerstvolgende rum-symbool om van de schrik te bekomen.

Degene die als eerste zijn of haar 6 piraten in de boot of aan het einde van het geheime pad krijgt, wint het spel.

Beoordeling

Cartagena is allereerst al een heel leuk spel om te zien. De doos is erg kleurrijk en mooi getekend. Ook het spel zelf ziet er mooi verzorgd en leuk uit. De dubbelzijdige tegels maken dat het spel iedere keer weer anders is. Het is een hele puzzel om te zorgen dat je met jouw kaarten jouw piraten zo ver mogelijk kunt laten komen. En ga ik nu mijn tegenstander helpen om zelf aan kaarten te komen of niet? Vooruit kunnen denken is zeker geen overbodige luxe. Een erg tactisch spel dus, waarbij geluk een factor speelt bij het trekken van de kaarten en wat er in schatkisten zit. Het enige minpuntje aan het spel, vinden wij, is dat je weinig mogelijkheden hebt om je tegenstanders dwars te zitten. Wat ons betreft is dit spel zeker een aanrader, ook voor 2 spelers en krijgt het een dikke voldoende!
Zin gekregen om dit spel te spelen, na het lezen van deze review? Via deze link bestel je dit spel snel!

Geen opmerkingen: