Review Odin van White Goblin Games

Review Odin van White Goblin Games

Uwe Rosenberg

Odin (A Feast for Odin) is bedacht door Uwe Rosenberg. Uwe Rosenberg is een bekende spelontwerper. Hij heeft al talloze bekende spellen ontworpen, zoals Agricola, Caverna en Patchwork.
Odin is een spel voor 1 tot 4 personen vanaf 12 jaar. Je bent er ongeveer 30 minuten per persoon mee bezig.

Het spel:

Odin is een sage in de vorm van een bordspel. Je herbeleeft de culturele successen, de handelsexpedities en de plunderingen van de stammen die we nu als Vikingen kennen.
In dit spel kun je plunderen en nieuwe gebieden ontdekken. Je ervaart tevens hoe het alledaagse leven was door goederen te verzamelen die je een sterke positie verschaffen in de samenleving. Uiteindelijk wordt het spel gewonnen door de speler wiens bezittingen het meest waard zijn.

Het spel maakt gelijk indruk. Niet alleen door de mooie afbeeldingen, maar zeker ook door het gewicht. Als je de doos opent, vind je een grote hoeveelheid spelmateriaal. Allereerst vind je drie "boeken". Natuurlijk de spelregels, maar daarnaast ook een Almanak en een Appendix. De laatste twee hoef je natuurlijk niet van te voren helemaal te lezen. Het is wel leuk als achtergrondinformatie en handig om iets snel op te zoeken tijdens het spel.
De spelregels beginnen met een uitgebreid overzicht van het spelmateriaal en een overzicht hoe je de goederentegels in de bijgeleverde sorteerdozen te verdelen. Deze voorbereiding maakt het spelen van het spel een stuk makkelijker. Na het opzetten van het spel, komt er een kort overzicht van het spel. Hierin wordt uitgelegd wat de bedoeling is van het spel en waar je punten mee kunt verdienen. Hierna volgt een uitgebreid spelverloop. Het spelverloop bestaat uit 12 fasen:
1: Nieuwe Viking
2: Oogst
3: Omdraaien ontdekkingsbord en plaatsen van zilver
4: Trek een nieuw wapen
5: Acties
6: Bepalen startspeler
7: Inkomsten
8: Voortplanten van dieren
9: Feestmaal
10: Bonussen
11: Bijwerken en toevoegen van bergtegels
12: Verwijder Vikingen van het actiebord
Deze fasen vind je terug op de overzichtskaart. Heel handig om deze tijdens het spel dicht in de buurt te houden om geen fasen te vergeten.
Daarnaast zijn er nog een aantal acties die je op elk moment mag uitvoeren, zoals het plaatsen van goederen op je dorpsbord of op ontdekkingsborden en gebouwentegels, schepen kopen, zilver omwisselen en bewapening.

Dit klinkt als heel veel, maar eenmaal aan het spelen, valt dit wel mee. Het grootste deel van het spel wordt uitgevoerd in de 5e stap: Acties. Tijdens deze fase worden de Vikingen op actievelden geplaatst en voer je de bijbehorende actie uit. Als je al bekend bent met de spellen Agricola en Caverna, zal het spelsysteem bekend voorkomen. Het aantal keuzes is alleen vele malen groter.

Het spel bestaat uit 6 (korte spel) of 7 (standaard spel) ronden. Om het aantal ronden bij te houden, plaats je aan het begin van het spel 7 (of 6) Vikingen op het feestmaaltafel-spoor op je persoonlijke bord. Iedere ronde gaat er een Viking van dit spoor naar het Thingplein. Je hebt dan een Viking meer om acties mee te doen, maar ook een langer feestmaaltafel-spoor om je Vikingen te voeden.

Het spel eindigt na de feestmaalfase van de laatste ronde. Hierna worden alle overwinningspunten opgeteld met behulp van het scoreblok. De speler wiens bezittingen het meeste waard zijn wint het spel.

Waardering:
Na het beschrijven van dit spel, heb ik niet het gevoel dat ik het spel duidelijk heb kunnen uitleggen. Dat zou een heel boekwerk worden. Mijn advies is om dit spel gewoon een keer te doen! Dat is de enige manier om dit geweldige spel over te brengen.
Zoals eerder al gezegd, heeft Odin hetzelfde soort spelmechanisme als Agricola en Caverna. Speel je deze spellen graag? Dan is Odin een echte aanvulling hier op. Het thema is natuurlijk wel heel anders en het spel is veel uitgebreider. Het aantal mogelijkheden is zeer groot. Een strategie kiezen is dus wel van belang. Welke strategie de beste is? Dat kan per spel verschillen. Uitproberen is mijn beste advies:)
De kwaliteit van het spelmateriaal is, zoals we van White Goblin Games gewend zijn, zeer goed. De goederen en speelfiguren zijn van hout. Daarnaast natuurlijk veel kartonnen onderdelen. De toegevoegde sorteerdozen zijn heel fijn. Jammer dat deze sorteerdozen alleen toegevoegd zijn voor de goederentegels. Er zijn nog veel meer spelonderdelen waar een sorteerdoos heel handig voor zou zijn.
Alles bij elkaar ben ik echt een groot fan van dit spel. Een dikke voldoende dus voor Odin!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik dan hier om het te bestellen. Je kunt het spel ook altijd komen uitproberen in onze winkel in Bergen op Zoom als je graag meer uitleg zou willen hebben.

Geen opmerkingen: