Review Azul

Azul

Next Move

Azul is een spel voor 2 tot 4 personen vanaf 8 jaar. Je bent er 30 tot 45 minuten mee bezig.

De bedenker van Azul is Michael Kiesling. Hij heeft eerder meegewerkt aan de spellen Tikal en Torres. Torres wordt op in Nederland uitgegeven door White Goblin Games.

Het spel

In Azul ga je de muren van het koninklijk paleis in Evora verfraaien. Koning Manuel I van Portugal was op bezoek in het Alhambra, in het zuiden van Spanje. Hier zag hij de Azuleojos (keramische tegels, oorspronkelijk in wit en blauw). dit vond hij zo mooi, dat hij dit in zijn eigen paleis ook wil. Aan jou dus de taak om dit zo goed mogelijk te doen.

Iedere speler krijgt een spelerbord. Aan de voorkant staat hierop een voorbedrukte muur, die je gaat versieren met tegels. Aan de achterkant is de muur niet voorbedrukt en kun je het spel een beetje moeilijker maken door zelf een ontwerp te maken.

In het midden van de tafel komen fabrieksschijven te liggen. Afhankelijk van het aantal spelers zijn dit er minimaal vijf en maximaal 9. Iedere ronde worden er uit de voorraadzak vier tegels gelegd. Het doel van het spel is, om de meeste punten te verzamelen. Als één speler een horizontale rij van vijf tegels heeft, wordt de ronde afgemaakt en eindigt het spel.

De speler die aan de beurt is, mag alle tegels van dezelfde kleur van een fabrieksschijf pakken. De rest van de tegels gaat naar het midden van de tafel. Een speler mag ook alle tegels van dezelfde kleur uit het midden pakken. Deze tegels leg je op het linker deel van het spelerbord. Als alle tegels weggepakt zijn, bekijken alle spelers welke tegels ze hebben liggen op het linker deel van het spelerbord. Van de volle rijen mag je één tegel naar de muur op de rechterkant van het spelerbord verplaatsen. De rest van de tegels gaat naar de aflegstapel. Nu worden de punten geteld voor de neergelegde tegels. Voor iedere neergelegde tegel krijg je één punt en ook één punt voor alle aansluitende tegels.

Het kan gebeuren dat je meer tegels van tafel moet pakken dan waar je ruimte voor hebt. De resterende tegels komen onderaan je spelerbord te liggen en leveren minpunten op aan het einde van de ronde.

Aan het begin van een nieuwe ronde, worden alle fabrieksschijven weer gevuld met vier tegels en het pakken van tegels begint opnieuw.

Als het een speler lukt om een horizontale rij van vijf tegels op de muur vol te leggen, wordt de ronde afgespeeld. Hierna eindigt het spel en volgt de eindtelling. Naast de punten voor het plaatsen, krijgen de spelers nu ook nog punten voor iedere volle horizontale en verticale lijn. Is het je ook nog gelukt om alle tegels van een bepaalde kleur op de muur te leggen, dan krijg je hiervoor ook nog punten.

De speler met de meeste punten wint het spel.

Onze waardering

Azul is een heel mooi spel. De kwaliteit is prima. De tegels maken het spel kleurrijk en vrolijk. Azul is niet moeilijk te leren, maar als je eenmaal bezig bent, kom je erachter dat er toch veel strategie achter zit. In ons eerste potje leverde dit ons veel minpunten op. Ineens kom je erachter dat je stenen moet pakken die je niet meer kwijt kunt, omdat je deze kleur al op je muur hebt liggen, of wordt je gedwongen om heel veel stenen van een zelfde kleur te pakken.

Azul is een heerlijk puzzelspel met veel strategie waar je samen lekker mee bezig bent. Je tegenstander dwarszitten door tegels voor zijn of haar neus weg te halen, is natuurlijk ook onderdeel van het spel.

Het is geen wonder dat dit spel zo populair is. Ook van ons krijgt Azul een dikke voldoende.