vrijdag 20 april 2018

Review Mr Guba

Mr. Guba
Rich Heart

Op Zuiderspel ontmoeten wij Richard. Een bijzondere man. Hij vertelde heel enthousiast over zijn spel Mr Guba. Nou ja, zijn spel. Eigenlijk het spel van zijn vader. Die heeft het bedacht in de 2e wereldoorlog. Een akelige tijd, die door dit spel een heel klein beetje leuker werd. Het spel werd bij hem thuis veel gespeeld. Daar moest hij toch wat mee doen. Nu is het zo ver. Richard heeft het voor elkaar gekregen om dit spel op de markt te krijgen.

Mr Guba is een spel voor 2 tot 6 personen vanaf 6 jaar. Je kunt er zo lang mee bezig zijn als je zelf wilt. (En als je eenmaal aan het spelen bent, wil je blijven spelen).

Het spel

Het opzetten van het spel wijst zichzelf. Je legt de 4 puzzelstukken aan elkaar. Je hebt dan een rond speelbord. Op het speelbord zie je vierkantjes. Hierop plaats je de bakjes. De bakjes staan bij elke prijskaart. Schudt de kaarten. Afhankelijk van het aantal spelers gaan er 2 tot 4 Superguba's door de stok. Iedere speler krijgt 40 Guba munten. Iedere speler doet één Guba munt in ieder bakje.

De deler deelt alle kaarten op in stapeltjes. Je maakt zoveel stapeltjes als er spelers zijn plus één. Dus als je met 3 spelers speelt, maak je 4 stapeltjes. Alle spelers krijgen één stapeltje. Bekijk de kaarten. De deler heeft het extra stapeltje. Als hij of zij geen prijskaart (zie afgebeelde kaarten op het speelbord) heeft, mag hij of zij het extra stapeltje nemen. Heeft de deler wel een prijskaart, dan geeft hij of zij het extra stapeltje door aan de speler naast hem, met de klok mee. Enzovoort. Er komt dus aan het eind van de ronde altijd een stapel bij de deler terug. Deze stapel blijft buiten het spel.

De speler naast de deler begint. Deze speler legt de laagste kaart neer die hij heeft. Nu mogen de andere spelers hierop doorbouwen. Wordt er dus bijvoorbeeld door de eerste speler een harten 2 neergelegd, dan moet degene die kan daar de harten 3 opleggen. En zo verder, tot er niemand de volgende kaart heeft. De speler die aan de beurt was en geen kaarten meer kan spelen, start de nieuwe serie. Dit moet dan de laagste kaart van de andere kleur (in dit geval dus zwart) zijn. Kun je een prijskaart spelen? Dan mag je alle munten in het bijbehorende bakje hebben..Als een speler niet meer van kleur kan veranderen, dan gaat de beurt naar de volgende speler. De speler die als eerste al zijn of haar kaarten heeft weggespeeld, wint de ronde. De andere spelers doen een aantal munten in het bakje bij de pot. Afhankelijk van hoeveel kaarten ze nog in hun hand hebben. De winnaar van de ronde krijgt dan de pot.
Wat doe je met Supergubakaarten? Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Aan het begin van een ronde, mag je maximaal 2 superguba's voor je neer leggen. Als je dit doet, krijg je van iedere andere speler 2 guba munten per Superguba.
- Als je aan de beurt bent en je moet van kleur veranderen, maar dit kun je niet meer, speel dan een superguba en daarna een kaart van een kleur die je nog wel kunt spelen.
- Heb je nog maar 1 of 2 gewone speelkaarten over en een superguba? Dan kun je het zo proberen uit te puzzelen dat je al deze kaarten in één keur kunt spelen en de ronde winnen.

Er zijn verschillende manieren waarop je het spel kunt laten eindigen. Spreek dit van te voren met elkaar af: Voorbeelden zijn:
- Speel door tot één van de spelers geen guba munten meer heeft. De rest telt nu de munten. De speler met de meeste munten wint.
- Spreek een aantal ronden af wat er gespeeld gaat worden. Daarna weer munten tellen. De speler met de meeste munten wint.
- Spreek een speeltijd af. Is de tijd om? Dan worden de munten geteld. De speler met de meeste munten wint.

Onze waardering

Het verhaal achter het spel vinden wij erg bijzonder. Maar ook zonder dit verhaal is Mr Guba is een super leuk spel. "Nog een keer!" hoor je steeds als een ronde of het spel is afgelopen. Mr Guba is een echte aanrader voor families, maar ook op een gezellige avond met vrienden.
Het spelmateriaal is van de hoogste kwaliteit. Het spel zal dus vele jaren meegaan en ook binnen jouw familie doorgegeven worden. Net als bij de familie van Richard.