Brieven uit
Whitechapel
999 Games
Kun
jij Jack the Ripper te pakken krijgen in het Londen van 1888?
Brieven
uit Whitechapel is een spel voor 2 tot 6 personen vanaf 12 jaar. Je bent er
ongeveer 1,5 uur mee bezig. Het spel is in Nederland uitgegeven door 999 Games.
Eén speler speelt voor Jack de Ripper. Het doel van Jack de Ripper is om in 4 nachten (rondes) 5 prostituees te vermoorden en veilig in zijn schuilplaats terug te komen. De andere spelers zijn detectives. Het doel van de detectives is om samen Jack de Ripper te pakken en te voorkomen dat er nog meer moorden plaatsvinden.
Jack de Ripper krijgt een scherm, een notitieblok en een aantal speciale verplaatsingstegels. Op het notitieblok noteert hij waar zijn schuilplaats is en, tijdens het spel, zijn bewegingen.
Het speelbord laat de kaart de wijk Whitechapel in Londen zien. Jack de Ripper en de prostituees verplaatst zich van cijfer naar cijfer. De detectives gaan over de stippellijnen en de kruispunten. Iedere nacht is een andere detective de onderzoeksleider.
Jack de Ripper verdeelt nu gedekt de vrouwenfiches over de rode cirkels op het speelbord. Een aantal van deze fiches zijn blanco. Dit zijn valse doelwitten die de detectives misleiden. Dan leggen de detectives de 7 patrouillefiches op de kruispunten met een geel kader. Hier zijn dus ook 2 valse fiches bij om het Jack de Ripper moeilijker te maken.
Nu
worden de vrouwenfiches omgedraaid en die met een rode stip worden vervangen
door prostituee-pionnen. De tijdstip van delict-fiche wordt op het
verplaatsingsspoor gelegd. Hiermee wordt bijgehouden hoeveel verplaatsingen
Jack de Ripper heeft gebruikt en hoeveel tijd hij dus nog heeft om terug in
zijn schuilplaats te komen.
Gaat
Jack nu een moord plegen of nog niet? Als hij dit niet doet, verplaatst het
tijdstip van delict-fiche een stap op het verplaatsingsspoor. Alle
prostituee-pionnen lopen een kruispunt verder. Jack mag een patrouillefiche
omdraaien. Als dit een blanco is, wordt het van het speelbord gehaald. Als het
een gekleurde is, blijft het open liggen. Dit wordt herhaald tot Jack besluit
een prostituee te vermoorden. Als Jack besluit een prostituee te vermoorden,
verwijdert hij een van de prostituee-pionnen van het bord. Jack schrijft het
nummer op zijn notitieblok. Dit is zijn huidige locatie. Nu moet hij zorgen dat
hij terug in zijn schuilplaats komt, zonder gepakt te worden.
Om
en om mogen nu Jack en de detectives zich verplaatsen. De detectives mogen naar
aanwijzingen zoeken door aan Jack vragen te stellen. De detective vraagt aan
Jack of hij op een nummer is geweest wat direct grenst aan het kruispunt waar
hij staat. Als Jack op dit nummer is geweest, wordt er een aanwijzingfiche op
dit nummer gelegd.
Denken
de detectives te weten waar Jack is, dan kunnen ze een arrestatie verrichten.
De detective die aan de beurt is, moet dan op een aangrenzend kruispunt staan.
Als Jack zich inderdaad op het genoemde nummer bevindt, dan verliest hij het
spel en winnen de detectives. Is Jack hier niet, dan gebeurt er niets en gaat
het spel door.
In
het eerste geval winnen de detectives. In het tweede geval wint Jack de Ripper.
Onze waardering:
Brieven uit Whitechapel is qua spelsysteem duidelijk gebaseerd op Scotland Yard. Het grote verschil is het aantrekkelijke thema van Jack de Ripper en de prachtige uitvoering van het spel. Jack de Ripper blijft toch een mysterie waar veel mensen nieuwsgierig naar zijn. In de spelregels vind je ook tussen de uitleg door, stukken over de historie. Dat is erg leuk en mooi gedaan.
Ook
het samenwerken in het spel is een pluspunt. Je bent echt samen bezig en
heerlijk in discussie over wat de volgende stap moet zijn en waar Jack zich
verstopt heeft. Dus wat ons betreft: een dikke voldoende.
999 Games heeft ondertussen ook al een uitbreiding op dit spel uitgegeven: Dear Boss.
Ben
je na het lezen van deze review nieuwsgierig geworden? In onze winkel is een
demospel aanwezig dat je kunt uitproberen. Je kunt het spel natuurlijk ook
meteen bestellen in onze webwinkel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten