dinsdag 21 november 2017

Review Touché van Tactic

Touché

Tactic

Touché is een oude bekende. Een klassiek spel waarbij kaarten en speelbord gecombineerd worden. Het is een spel voor 2 tot 6 spelers vanaf 8 jaar.. Speel je met 2 of 3 spelers, dan speel je individueel. Speel je met 4 tot 6 spelers, dan maak je teams. Je bent er ongeveer 30 minuten mee bezig.
Het spel:

Het doel van het spel is, om zo snel mogelijk 4 of 5 (afhankelijk van het aantal spelers) figuren op het speelbord te maken. Dit kan zijn een vierkant, een T-vorm, vijf-op-een-rij of een kruis.

De kaarten worden verdeeld onder de spelers. Iedere speler neemt 5 kaarten van zijn trekstapel. Speel een kaart en zet één van je fiches op dezelfde afbeelding op het spelbord. Zo ga je proberen één van de figuren te maken. Je kunt natuurlijk ook proberen je tegenstander te blokkeren. Als het een van de spelers lukt om een figuur te maken op het speelbord, komen daar zwarte fiches overheen. Alle andere fiches worden van het bord gehaald. De kaarten worden geschut en opnieuw gedeeld. Nu kan de volgende ronde beginnen. Wie lukt het om als eerste 4 of 5 figuren te maken? Hoe verder het spel komt, hoe lastiger het wordt, omdat er dan natuurlijk al meer fiches op het speelbord liggen. Je moet dus goed nadenken waar je je fiches gaat neerzetten en ook een beetje geluk hebben met de kaarten die je krijgt natuurlijk.

Onze waardering:

Touché is een heel leuk spel. Het is makkelijk uit te leggen, dus met mensen die het nog nooit gespeeld hebben, kun je meteen beginnen. Het speelt lekker vlot. Wat een leuke extra is ten opzichte van kaartspellen zoals Duizenden, is het speelbord. Je zult strategisch je kaarten moeten spelen en je fiches plaatsen. Hoe verder je in het spel komt, hoe lastiger dat wordt. En natuurlijk je tegenstander(s) goed in de gaten houden. Je wilt niet dat iemand je net voor is met zijn of haar figuur afmaken. De geluksfactor is groot, omdat je steeds maar 5 kaarten in je handen hebt.

Alles bij elkaar een heerlijk familiespel dat van ons een dikke voldoende krijgt.

Vragen? Stel ze gerust hieronder!

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!