donderdag 16 november 2017

Review Fast Forward serie, "Fabel"-spellen

Fast Forward, Fabelspellen

White Goblin Games

Bij het uitkomen van Fabelfruit, beloofde White Goblin Games al dat er meer spellen zouden uitkomen met het "Fabel"- concept. Omdat Fabelfruit een heel leuk spel is, keken we hier natuurlijk naar uit. Nu is het zover. Friedemann Friese heeft drie nieuwe spellen bedacht met het "Fabel" - concept: Spookuur, Ten Aanval! en  Op de vlucht!

Het "Fabel" -  concept houdt in, dat je hoe vaker je het spel speelt, hoe meer kaarten je gebruikt. Aan het eind van een spel, leg je de gebruikte kaarten in de doos. Deze doen niet meer mee. De kaarten die nog in het spel zijn, worden aangevuld met nieuwe kaarten. Zo kom je steeds verder in het verhaal, wordt het spel steeds een beetje moeilijker en blijft het vernieuwen.

Spookuur

Spookuur is het eerste spel uit de serie van drie spellen. Het is een spel voor 2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar. Ieder potje duurt ongeveer 15 minuten. Maar als je eenmaal een potje gedaan hebt, wil je er meteen nog één doen. Het grote voordeel van alle Fast Forward spellen, is dat je meteen begint. Je hoeft niet eerst de spelregels te lezen. De spelregels worden één voor één ingevoerd tijdens het spelen. Daarom zal ik ook niet te veel vertellen over hoe het spel werkt. Dan is de eerste verrassing er af.

De kaarten liggen in een vaste volgorde. Ze zijn genummerd, zodat je ze makkelijk weer kunt sorteren. Het spel begint met het voorlezen van de eerste "Algemene Spelregels"-kaart. De eerste spelregel is simpel: Als je aan de beurt bent, trek je een kaart of speel je een kaart uit je hand. Begin hiermee tot je de volgende kaart met een spelregel tegenkomt. Deze kaart lees je voor en de volgende spelregel komt in het spel.

Ten Aanval!

Ten Aanval! is het tweede spel uit de serie. Het is een spel voor 2 tot 4 personen vanaf 10 jaar. Per potje ben je er ongeveer 15 minuten mee zoet. Ook voor dit spel geldt, dat als je er eenmaal aan begint, je toch echt meer potjes wil spelen. Ten Aanval! is net een stapje moeilijker als Spookuur, maar je wordt ook bij dit spel weer stap voor stap door de spelregels geleid. Op de eerste kaart wordt de eerste spelregel bekend gemaakt. Heerlijk simpel: Pak de bovenste kaart van de trekstapel en neem deze kaart in je hand. Als er op de kaart staat dat je deze in het midden moet leggen, doe je dit en trek je nog een kaart.

Hier ga je mee door tot er weer een spelregelkaart voorbij komt en een regel toevoegt aan het spel.

Op de vlucht!

Op de vlucht! is het derde en (voorlopig) laatste spel uit de serie. In tegenstelling tot de andere twee spellen, is dit een coöperatief spel. Je speelt dus met alle spelers samen tegen het spel. Het doel van het spel is om samen uit handen van het monster te blijven.

Op de vlucht! is een spel voor 1 tot 4 spelers vanaf 12 jaar. Je bent er ongeveer 75 minuten mee bezig. Een wat moeilijker, langer spel dus.

Net zoals de andere twee spellen, hoef je ook hier geen spelregelboek te lezen voor je begint. De spelregels worden je tijdens het spelen vanzelf duidelijk. Het spel begint met het lezen van de eerste kaart. Deze kaart geeft aan wat je moet gaan doen en hoe. Bij dit spel hadden we in eerste instantie het gevoel van "waar gaat dit heen". Het eerste rondje verloren we dan ook snel van het monster, maar toen was de bedoeling al snel duidelijk en konden we langer uit handen van het monster blijven.

Onze waardering

Ik hoop dat ik, zonder de inhoud van de spellen te verraden, toch ons enthousiasme over deze spellen heb kunnen laten zien.
Het verrassingseffect van de eerste potjes is bij deze spellen zo leuk, maar na deze eerste verrassing wil je toch door blijven spelen om te zien wat er komen gaat.